Jag kan nog inte förstå..

Fredagen den 19 December.
Mamma ska åka till mormor i norrland själv, efter som att de e så mycket annat att fixa in för julen. Men i sista minuten (kan man kalla det) så frågar min storasyster om hon får åka med. Självklart får hon det, dom ska köra upp julitta (mammas häst) till mormors gård. Jag själv va hos pojkvännen i huddinge, pratade med mamma på kvällen och skojade om.. "vi är framme i natt nångång" då jag svarade "Ja, ni behöver ju inte ringa när ni e framme haha!" då hon skrattade och svarade med ett skratt. Men jag lämnade mobilen på men på ljudlöst. Mitt i natten (morgon visade de sig) ringer det, av ren reflex tar ja upp mobilen o ser att de står "Farmor"  Jag var så trött så jag trök på röda luren. Sen försökte jag somna om... Det vart omöjligt, jag låg och vred o vände på mig och började tänka på att de kanske hänt farfar något (för ett år sen fick han amputera pga ett sår som inte läkte,o nu har han likadant på andra benet) men jag låg kvar ett tag till efter som att pojken min låg o sov och det är inte många dagar han får sova ut för att han jobbar helatiden. Sen går vi upp, han började fixa te och så medans jag segade mig lite till. Jag sms:ade lilla syster o frågade om hon visste vad farmor ville. Jag hade fåttett sms av storasyster på natten "ring om du e vaken!". Lillasyster svarade väldigt fort på mitt sms " Näe det vet jag inte, men mamma ligger på sjukhus i Gävle".

Då mitt hjärta stannade! Jag frågade om ja fick låna telefonen och ringde till farmor.... Mamma hade plötsligt börja må jätte illa så hon stannade bilen nära ett doktor hus (som visade sig vara stängt!!) så mamma sprang in en bit i skogen. Plötsligt läggerhon sig ner på marken o skakar, hon försökte resa sig upp men det gick inte. Storasyster kommer springandes fram till henne. Hon lägger en jacka under mamma o lite kläder på henne och frågar om hon ska ringa efter ambulans.. självklart svarar mamma "nej det behövs inte" därligger hon o skakar och kan varken sitta eller stå. Storasyster hämtar häst täcken som hon lägger över och under. Sen ringer hon till mormor och frågar vad hon ska ta sig till, mamma kan inget annat än ligga ner i snön, hon vill inte att storasyster ska ringa efter abulans.. Men mormor säger på engång att hon inger 112. Det visade sig att de kom en slags brand bil, som va som en abulans nästan, för att dom hade närmre till Gävle hålan där dom var än en riktigt abulans bil. När dom kom fram hade mamma nästan tappat all medvetande trots att syster försökte hålla henne vaken. Abulans killarna tog över och sa att Storasyster gjort ett jätte bra jobb och frågade vart hon fick alla häst täcken i från. Storasyster fick sitta på en brand station typ helt ensam med en häst i 4 timmar.

Farmor berättade att mamma nu låg inne på ett sjukhus helt isolerad för att dom inte vet vad de är för fel, mer än att hon är ut torkad och sen försökte hon få mig på lite andra tankar. Farmor lugnade mig flera gånger med att säga "Hon är där hon ska vara nu, hon ligger med dropp och får hjälp"  Men hela morgonen/förmiddagen väntade jag på att mamma skulle ringa eftersom att jag inte ville ringa till henne fall hon äntligen lyckats somna eller så. Men jag va självklart orolig.. men precis som jag trodde så ringde hon sen och berätta om prover osv..

Den 21:a December
Mamma fick komma hem för en läkare (den som hon hade först var ledig) men den andra läkaren som var ledig skulle aldrig ha låtit henne åka hem än, efter som att dom inte vet vad de är för fel mer än att hon är jätte ut torkad fortfarande. Det funkar inte! Hon fick berätta om vad hon drukigt o ätit, och det va helt normalt och jätte bra.. så hur kunde hon vara så ut torkad?


Varför jag skriver om det här (som jag aldrig hade tänkt göra) är för att vi har precis haft samtal om det i köket, mamma sover. Mormor sa det värsta, den tanken som slagit mig väldigt många gånger "Om Teresia (storasyster) inte varit med skulle inte eran mamma finnas idag" Okej att jag tänkt den tanken men inte förstått den, men att höra det är mycket värre. Hon hade ju tänkt att åka själv från början så det mormor sa stämmer till mer än 100%. Om hon hade åkt själv skulle hon legat där i Gävle o alla skulle försöka ringa men inte få något svar och så skulle någon hitta henne död.. Jag skulle absolut inte vilja vara med om att min mamma dog ute i snön helt själv mellan den 19 och 20 december. Inte överhuvudtaget!

Vad var det som gjorde att storasyster åkte med? Det är i sånna här tillfällen som man faktiskt tänker på så kallade slumpen,ödet,skydds änglar. Jag är så sjukt glad och tacksam för att det gick så bra som det gjorde! Även om jag skrivit mycket från den dåliga/sämre sidan, men behövde få ner det på något sätt och just nu så har jag inte vänt/berättat det för några vänner.. Bara Mickis och Becca, men det är inte direkt det här jag vill gårunnt och snacka om utan nu är det jul och allt de där gick ju bra, men klart att man blir chockad och tänker på hur det kunde ha gått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0